__________________________________________________________________________________

| Nawawi | Aqeedah | Fiqh | Anti Syirik | Galeri Buku | Galeri MP3 | U-VideOo |
__________________________________________________________________________________

Monday, November 9, 2009

109 - Mazhab Salaf as-Soleh Dalam Soal Istawa Allah

Mazhab Salaf as-Soleh Dalam Soal Istawa Allah

http://aqidah-wa-manhaj.blogspot.com

al-Hafiz Ibnu Katsir rahimahullah berkata di dalam tafsirnya:

وأما قوله تعالى: { ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ } فللناس في هذا المقام مقالات كثيرة جدا، ليس هذا موضع بسطها، وإنما يُسلك في هذا المقام مذهب السلف الصالح: مالك، والأوزاعي، والثوري، والليث بن سعد، والشافعي، وأحمد بن حنبل، وإسحاق بن راهويه وغيرهم، من أئمة المسلمين قديما وحديثا، وهو إمرارها كما جاءت من غير تكييف ولا تشبيه ولا تعطيل. والظاهر المتبادر إلى أذهان المشبهين منفي عن الله، فإن الله لا يشبهه شيء من خلقه، و { لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ } [ الشورى:11 ] بل الأمر كما قال الأئمة -منهم نُعَيْم بن حماد الخزاعي شيخ البخاري -: "من شبه الله بخلقه فقد كفر، ومن جحد ما وصف الله به نفسه فقد كفر". وليس فيما وصف الله به نفسه ولا رسوله تشبيه، فمن أثبت لله تعالى ما وردت به الآيات الصريحة والأخبار الصحيحة، على الوجه الذي يليق بجلال الله تعالى، ونفى عن الله تعالى النقائص، فقد سلك سبيل الهدى.

Terjemahan: Ada pun firman Allah Ta'ala: “Kemudian Dia beristiwa (bersemayam) di atas 'Arsy”, terdapat begitu banyak komentar berkenaan dengannya. Akan tetapi, di sini bukanlah tempat yang tepat untuk membentangkannya. Kerana itulah, kami hanya mengikuti mazhab Salafus Sholeh. Iaitu, mazhab (pendapat) yang dipegang oleh para ulama, seperti Malik, al-Awza'i, ats-Tsauri, al-Laits B. Sa'ad, asy-Syafi'e, Ahmad, Ishaq B. Rahawayh, dan lain-lain dari para imam kaum Muslimin sepanjang masa, yang terdahulu mahu pun sekarang, dengan menetapkan ianya sebagaimana datangnya, tanpa takyif, tasybih, dan ta'thil.

Makna yang diungkapkan oleh pemikiran orang-orang musyabbihin (orang-orang yang menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya) adalah dengan meletakkan sifat itu dinafikan dari Allah (sesungguhnya Allah bebas dan terhindar dari bentuk kefahaman sebagaimana akal-akal mereka). Kerana sebenarnya Dia tidak menyerupai sesuatu pun dari makhluk-Nya, tidak sesuatu pun yang serupa dengan-Nya, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat. Akan tetapi, persoalannya sebagaimana dikatakan oleh para imam, di antara lain adalah Nu'aim B. Hammad, guru kepada imam al-Bukhari, beliau berkata:

Sesiapa yang menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya, maka ia telah kafir. Sesiapa yang mengingkari apa-apa yang disifatkan oleh Allah untuk diri-Nya, sesungguhnya dia telah kafir. Tidak ada tasybih (penyerupaan) pada apa yang telah disifatkan Allah untuk diri-Nya dan juga oleh Rasul-Nya. Maka sesiapa yang menetapkan bagi Allah Ta'ala apa-apa yang telah diterangkan melalui ayat-ayat-Nya yang jelas dan khabar-khabar (hadis) Nabi-Nya yang sahih bertepatan dengan kebesaran/kemuliaan Allah dan menafikan dari-Nya segala kekurangan, maka sesungguhnya ia telah menempuh jalan petunjuk. (Rujuk: al-Hafiz Ibnu Katsir, Tafsir al-Qur'anil Adzim, 3/427)

No comments: