tag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post9202871653288161623..comments2024-01-05T07:49:26.301-08:00Comments on Manhaj Aqeedah: Pengajian Aqidah 007 - ALLAH ITU BERSEMAYAM DI ATAS ‘ARSY (ISTAWA’ ‘ALAL ‘ARSY)Nawawi Bin Subandihttp://www.blogger.com/profile/00357076765166521306noreply@blogger.comBlogger205125tag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-44857303342560750732022-08-19T05:28:24.901-07:002022-08-19T05:28:24.901-07:00Ayat2 Mutsyabihat di dlm AlQuraan❓
Ahli sunnah wal...Ayat2 Mutsyabihat di dlm AlQuraan❓<br />Ahli sunnah waljamaah berpegang kpd kaedah<br />Tafwid - meyerahkan semula kpd Allah maha mengetahui dgn maksud sebenar<br />يمر كما جاء<br />Dilalui shj ayat tersebut spt dia dtg<br />Secara Tawfid<br />(Tanpa sebarang Takwil)<br />☑️Kerana masih byk lagi ayat2 Muhkamat secara jelas dipegang untuk diimani.<br /><br />FANTASI MUJASSIMAH*<br />☑️Bagi mereka yg tetap teguh berada dlm usul akidah yg kukuh tidak mudah terikut2 atau terbawa2 kpd fantasi ini yg dilihat sudah pun menjadi satu ujian kpd mereka2 yg punyai didlm hati mereka penyakit dan timbulkan fitnah, sptmana dari sumber ayat ini telah dijelaskan❓<br />☑️Allah taala berfirman:<br />“Dialah yang menurunkan Al-Kitab (Al-Quran) kepada kamu. Di antara isinya ada ayat ayat yang muhkamat, itulah pokok-pokok isi Al-Quran. Dan yang lain (ayat-ayat) mutasyabihat. Adapun "ORANG-ORANG YANG DALAM HATINYA CONDONG KEPADA KESESATAN, maka MEREKA MENGIKUTI SEBHG AYAT-AYAT YG. MUTSYABIHAT UTK MENIMBULKAN FITNAH, dan untuk mencari-cari takwilnya. Padahal tidak mengetahui takwilnya itu melainkan Allah, dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata “Kami beriman kepada ayat-ayat mutasyabihat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami” Dan tidak mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang orang yang berakal.” (surah Al Imran: 7).<br /><br />☑️Rasulullah shallallahu 'alayhi wasallam bersabda :<br /> *" إذا رأيتم الذين يتبعون ما تشابه منه فأولئك الذين سمى الله فاحذروهم " (رواه أحمد والبخاري ومسلم وأبو داود والترمذي وابن ماجه)* <br />Maknanya: “Jika kalian menyaksikan orang-orang yang mengikuti ayat-ayat Mutasyabihat al Qur'an, maka mereka inilah yang disebutkan oleh dalam Al Imran : 7, WASPADAI DAN JAUHI MEREKA". (H.R. Ahmad, al Bukhari, Muslim, Abu Dawud, at-Turmudzi dan Ibnu Majah).<br />☑️Pandangan Ibnu Kathir<br /> إِمْرَارُهَا كَمَا جَاءَتْ مِنْ غَيْرِ تَكْيِيفٍ وَلَا تَشْبِيهٍ وَلَا تَعْطِيلٍ<br />Lalui sebagaimana ia datang tanpa penyesuaian, persamaan atau gangguan.<br />✳️Waullahuallam.naufal.batupahat@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/06802542470551985862noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-6644811954427714292022-08-19T05:26:50.052-07:002022-08-19T05:26:50.052-07:00☑️Rasulullah shallallahu 'alayhi wasallam bers...☑️Rasulullah shallallahu 'alayhi wasallam bersabda :<br /><br /> " إذا رأيتم الذين يتبعون ما تشابه منه فأولئك الذين سمى الله فاحذروهم " (رواه أحمد والبخاري ومسلم وأبو داود والترمذي وابن ماجه) <br /><br />Maknanya: “Jika kalian menyaksikan orang-orang yang mengikuti ayat-ayat Mutasyabihat al Qur'an, maka mereka inilah yang disebutkan oleh dalam Al Imran : 7, waspadai dan jauhi mereka". (H.R. Ahmad, al Bukhari, Muslim, Abu Dawud, at-Turmudzi dan Ibnu Majah)naufal.batupahat@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/06802542470551985862noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-63499275679016513812022-02-18T16:53:35.603-08:002022-02-18T16:53:35.603-08:00Assalamu’alaikum. Izin bertanya bolehkah istiwa di...Assalamu’alaikum. Izin bertanya bolehkah istiwa diartikan sempurna seperti pemakaian kata istiwa dalam surat al Qosos ayat 14 tentang nabi Musa “dan sempurna akalnya” Sehingga sumastawa alal Arsy diartikan lalu Alloh menyempurnakan atas penciptaan Arsy? Atau mberi sentuhan akhir dengan tulisan KasihsayangKu mendahului KemurkaanKu. sesuai dengan ayat ArRohman alal Arsy ss tawa. Karena ayat ini tentang penciptaan alam semesta dalam 6 masa. Terimakasih atas jawabannya. Pertanyaan ini timbul karena 2 pemahaman Alloh bertempat di Arsy dan Alloh tidak bertempat dan mereka keduanya saling mengkafirkan dari pemahaman mereka atas mereka. Terimakasih. Intinya istiwa kenapa cuma diartikan bersemayam atau bertempat menetap kalau sekedar bilang di Arsy atau di langit tapi tidak menetap tidak masalah karena sama dengan pengertiannya Alloh dekat atau sangat dekat saat sujud atau Alloh bersama orang sakit atau Alloh di Gunung tersisa dll. Terimakasih atas jawabannya.Hidayathttps://www.blogger.com/profile/12443487169276146591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-51370582983969635532021-12-13T05:35:26.594-08:002021-12-13T05:35:26.594-08:00Az-Zahabi??? ulamak besar mazhab imam Syafi'e....Az-Zahabi??? ulamak besar mazhab imam Syafi'e... Adakah anda sedang memfitnah Imam Syafi'e dan 3imam lain... tiada satu perkataan aku mengaji kitab Tauhid Mazhab yang kata Allah bertempat... Sedangkan Kalau betul Az zahabi ulamak besar.. kenapa tiada 1 nask ulamak Syafi'e mengatakan Az Zahabi ulamak Mazhab Syafi'e... Allahuakhar ulamak besar Az zahabi tu tahun 748hijrah jauh sekali dengan ulamak-2 lain sebelum itu kata Imam Syafi'e berpendapat Allah Berjisim... Ni cara puak Zhahabi Salahi mujasi muktalizi Dhahabi wahabi nak perburukan Imam Mazhab dunia Islam... SANGGUP KATA macam tu .... Sedangkan fekah mazhab tak guna tapi bila tauhid guna mazhab pulak... Amboih... Fitnah terbesar peradaban Islam...Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07986561554592564676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-9834023297398018222021-12-13T05:11:28.934-08:002021-12-13T05:11:28.934-08:00Kami pun minta anda mengutara dalam kitab 4mazhab ...Kami pun minta anda mengutara dalam kitab 4mazhab besar dunia kata Allah berjisim berhajat pada tempat... Kitab Al Zhahabi ditolak dibawa untuk berbahas... Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07986561554592564676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-44467751277327580382021-12-05T22:41:29.085-08:002021-12-05T22:41:29.085-08:00Perkataan itu semasa Abu Hassan Asya'irah masi...Perkataan itu semasa Abu Hassan Asya'irah masih berpegang Aqidah Muktalizah dan terus bertaubat selepas Solat tak silap saya dia berkata pada Hadirin Yang datang..<br /> jadi perkataan itu kamu tidak layak Gunakan nya sebagai dalil Allah di Langit.. Jadi jangan Jumud Sedangkan Salafusolleh tidak berani mengatakan yang Allah itu di Langit cuma lepa beriman saja dengan ayat tak makna zahir ayat.. adakah kamu Salafusolleh atau SalahKamuTakSolehAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/07986561554592564676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-45807638001721882502021-12-04T10:08:54.123-08:002021-12-04T10:08:54.123-08:00Dan bagaimana pula dengan Ayat Al-Quran Tuhan bera...Dan bagaimana pula dengan Ayat Al-Quran Tuhan berada bersama Kamu.. Jadi makna tuhan tak duduk atas Arasy... Ayat tu macam mna pulak kalau makna hakiki Allah dibumi la bukan di Arasy makna Hakiki .. Bagaimana pulak dengan dengan terjemahan Makna Hakiki Al-Quran. <br />Dan bagaimana pula dengan Hadis Nabi MUHAMMAD <br /> Rasulullah sallallahu`alaihi wa sallam bersabda: <br /> Engkau al-Zahir maka tiada suatupun di atas-Mu, dan Engkau al-Batin makatiada suatupun di bawah-Mu”. [Diriwayatkan oleh al-Imam Muslim] Al-Hafiz Abu Bakr Ahmad ibn al-Husayn al-Bayhaqi (W. 458 H) berkata dalam kitabnya al-Asma’ waal-Sifat[2]: <br /><br /> Sebahagian para sahabat kami mengambil dalil tentang penafian bertempat Allah taala dengan sabdaan Nabi MUHAMMAD S.A.W Iaitu <br />Engkaulah (Allah) yang Zahir dan tidak ada sesuatupun di atas-Mu dan Engkaulah yang Batin dan tidak ada sesuatupun dibawah-Mu). Dan jika tiada suatupun di atas-Nya dan tiada sesuatupun dibawah-Nya <br />maka makna Hadis ini membuktikan Allah tidak berada di suatu tempat pun.<br />Bagaimana kamu berkata Allah Berada Di Atas Arasy.. sedangkan Hadis Nabi yang Sohih takla nak dikatakan Imam Muslim tak betul.<br />Ini menunjukkan penafian Hadis Nabi. Sedangkan Kamu melaungkan Kata Ikut Al-Quran dan Hadis.. Jadi bagai mana..<br />SEDANGKAN Allah S.T.T berfirman didalam Al-Quran <br />Sesungguhnya Allah maha Kaya dari sekalian makhluk. <br />Kaya tu Kaya Mutlak sebab berkait Allah Taala.. Maksud tidak berkendak kepada Makhluk.. Sedang Arasy itu Makhluk ( Semua DiCiptakan Allah itu Makhluk sama ada yang Ghaib dan Nyata baru dan Lama ).. Bagai mana kamu nak berkata lagi<br /><br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07986561554592564676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-72953794674363553152021-12-04T10:05:30.365-08:002021-12-04T10:05:30.365-08:00Dan bagaimana pula dengan Ayat Al-Quran Tuhan bera...Dan bagaimana pula dengan Ayat Al-Quran Tuhan berada bersama Kamu.. Jadi makna tuhan tak duduk atas Arasy... Ayat tu macam mna pulak kalau makna hakiki Allah dibumi la bukan di Arasy makna Hakiki .. Bagaimana pulak dengan dengan terjemahan Makna Hakiki Al-Quran. <br />Dan bagaimana pula dengan Hadis Nabi MUHAMMAD <br /> Rasulullah sallallahu`alaihi wa sallam bersabda: <br /> Engkau al-Zahir maka tiada suatupun di atas-Mu, dan Engkau al-Batin makatiada suatupun di bawah-Mu”. [Diriwayatkan oleh al-Imam Muslim] Al-Hafiz Abu Bakr Ahmad ibn al-Husayn al-Bayhaqi (W. 458 H) berkata dalam kitabnya al-Asma’ waal-Sifat[2]: <br /><br /> Sebahagian para sahabat kami mengambil dalil tentang penafian bertempat Allah taala dengan sabdaan Nabi MUHAMMAD S.A.W Iaitu <br />Engkaulah (Allah) yang Zahir dan tidak ada sesuatupun di atas-Mu dan Engkaulah yang Batin dan tidak ada sesuatupun dibawah-Mu). Dan jika tiada suatupun di atas-Nya dan tiada sesuatupun dibawah-Nya <br />maka makna Hadis ini membuktikan Allah tidak berada di suatu tempat pun.<br />Bagaimana kamu berkata Allah Berada Di Atas Arasy.. sedangkan Hadis Nabi yang Sohih takla nak dikatakan Imam Muslim tak betul.<br />Ini menunjukkan penafian Hadis Nabi. Sedangkan Kamu melaungkan Kata Ikut Al-Quran dan Hadis.. Jadi bagai mana..<br />SEDANGKAN Allagmh berfirman didalam Al-Quran <br />Sesungguhnya Allah maha Kaya dari sekalian makhluk. <br />Kaya tu Kaya Mutlak sebab berkait Allah Taala.. Maksud tidak berkendak kepada Makhluk.. Sedang Arasy itu Makhluk ( Semua DiCiptakan Allah itu Makhluk sama ada yang Ghaib dan Nyata baru dan Lama ).. Bagai mana kamu nak berkata lagi<br /><br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07986561554592564676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-44454737402799601562021-09-15T21:45:14.302-07:002021-09-15T21:45:14.302-07:00Ana stuju tuanAna stuju tuanMahamudhttps://www.blogger.com/profile/06949978445604304561noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-71918340733007640422021-02-04T07:03:15.137-08:002021-02-04T07:03:15.137-08:00AlhamdulillahAlhamdulillahMohammad izuddinhttps://www.blogger.com/profile/04805108898891173565noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-74082658598470361562020-09-02T22:18:41.100-07:002020-09-02T22:18:41.100-07:00Paling tidak saya mampu terima hujah hamba Allah M...Paling tidak saya mampu terima hujah hamba Allah Malik itu. Dia lebih kepada ajak berdebat. Pengikut2nya judge orang yg tidak sependapat dengan mereka sebagai sempit hati. Jadi, saya berpegang kepada pendirian Allah itu bersemanyam di atas Arsya-Nya. adnil zaffhttps://www.blogger.com/profile/14753534730216624750noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-68548091776227274252020-03-31T10:20:41.832-07:002020-03-31T10:20:41.832-07:00Selepas saya lakukan sedikit kajian, saya dapati a...Selepas saya lakukan sedikit kajian, saya dapati ayat yang mengatakan "ALLAH berada diatas arsy" adalah benar.. Mengapa ALLAH mengatakan DIA BERADA DIATAS ARSY ADALAH BAGI MENJAWAB PERSOALAN HAMBA-HAMBANYA YANG TERTANYA-TANYA DIMANAKAH KEBERADAANNYA.. <br />Pada waktu sekarang ini telah kita ketahui dengan nyata apakah yang sudah wujud pada masa yang sama.. ALLAH wujud, arsy wujud, langit wujud, bumi wujud, <br />1.PERSOALANNYA DIMANAKAH KEBERADAAN ALLAH APABILA SEMUANYA TELAH WUJUD? <br />2.SIAPA YANG LAYAK DIATAS SIAPA?<br />3.SIAPA YANG MELIPUTI SIAPA?<br />4.ADAKAH ALLAH TERPISAH DARIPADA MAKHLUKNYA? <br /><br />JIKA SOALAN DITANYAKAN SEBELUM DICIPTAKAN ARSY ALLAH BERADA DIMANA? <br />PERTANYAAN BEGINI SUDAH DI JAWAB OLEH NABI MUHAMMAD..<br /><br /> Hadis Abu Razin ra: <br /><br />عن وكيع بن حدس عن عمه أبي رزين قال قلت : يا رسول الله أين كان ربنا قبل أن يخلق خلقه ؟ قال كان في عماء ما تحته هواء وما فوقه هواء وخلق عرشه على الماء قال أحمد بن منيع قال يزيد بن هارون العماء أي ليس معه شيء <br /><br />Maksudnya: Daripada Waki’ bun Hudus (Udus) daripada ayah saudaranya Abu Razin radiallahuanhu katanya: Aku berkata: “Wahai Rasulullah, di mana Tuhan kita berada sebelum Dia mencipta makhlukNya?” Jawab baginda: “Adalah Dia dalam al-Ama’, tiada di bawahnya udara dan tiada di atasnya udara dan Dia mencipta ArasyNya di atas air”. Kata Ahmad bin Mani’ (perawi hadis): Berkata Yazid bin Harun: “al-‘Ama’ yakni tiada suatupun bersamaNya”. [al-Tarmizi, Ibn Majah, Ahmad-hasan-]<br /><br />SEKARANG NIE CUMA JAWAB 4 SOALAN DIATAS SEBAB ADA YANG TIDAK TAHU DIMANAKAH KEBERADAAN ALLAH APABILA SEMUANYA TELAH WUJUD.. Saila damhahttps://www.blogger.com/profile/11506254298735942324noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-61948898273516440412019-05-31T18:36:16.426-07:002019-05-31T18:36:16.426-07:00Assalammualaikum
Kalau kita sudah beriman Allah t...Assalammualaikum<br /><br />Kalau kita sudah beriman Allah tak sama dengan makhluk maka buang lah prepsepsi yang bukan2, contoh nya aapabila menyebut Tangan bagi Allah jangan la pikir lagi bab jisim2 ni bahi Tangan Allah...Tangan manusia jisim tapi Tangan Allah bukan la jisim2 yg tuan 2 fikirkan tu. Beriman la Yang Allah sendiri kata tentang Tangan Nya dan rasulullah juga sebut Tangan bagi Allah. Tangan Allah tak sama dengan tangan makhluk, bukan jisim jisim2 macam makhluk. Tangan bagi Allah sesuai dengan kemuliaan,kehebatan, keagungan,kebesaranNya......tak sama dengan makhluk...Tangan Allah maha ghaib, jangan terlebih fikir sehingga sysitan merasuk kamu...cukup dengan beriman. selesai<br /><br />2. Allah istiwa itu kehendak Dia kenapa tuan2 nak halang pula dengan pemikiran rosak tuan2. Tiada siapa tahu macamana Allah beristawa, jadi jangan imagin yg macam2, jangan nak cakap istawa tu macam duduk la, bersentuh tak bersentuh la (ini semua kerja syaitan) Arsy tu memang makhluk tapi ianya tempat yang ghaib, Allah sahaja yang tahu. jangan samakan Allah macam makhluk beristawa..Allah maha hebat tak sama macam makhluk....maha suci Allah dari pemikiran rosak tuan2..Arsy Allah tinggi di atas semua makhluk yg lain dan Allah tinggi di atas segala makhluk Nya..Allah Bukan Ada di mana-mana (kerana di mana-mana itu juga memberi maksud tempat/makhluk)..dan pandangan Allah wujud tanpa tempat pun sama perkataan yg tak pernah di sebut daam mana kitab2 Allah, tak pernah disebut oleh mana2 Nabi Allah..tak pernah disebut oleh sahabat Nabi...jadi tinggalkanlah perkataan ni "Allah wujud tak bertempat"...Mari kita BERIMAN APA JUGA KHABAR DARI ALLAH, JANGAN TAKWIL2...selesaiabu danialhttps://www.blogger.com/profile/06221944607688435794noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-81725010079891413532018-01-15T07:47:54.287-08:002018-01-15T07:47:54.287-08:00Lebih baik tidak tau apa2 tentang perkara ni lebih...Lebih baik tidak tau apa2 tentang perkara ni lebih baik lagi...Allah adalah tuhan,kita semua adalah hambaNya...kita laksanakan perintaNya sudah lah....takyah gaduh2....ni bergaduh berpecah siap mengkafirkan sesama sendiri....hrmmmmmAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/04449382135405693062noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-76060755785808877612017-05-11T06:21:28.047-07:002017-05-11T06:21:28.047-07:00Alloh swt tidak butuh tempat, buktinya ketika ruan...Alloh swt tidak butuh tempat, buktinya ketika ruang/tempat belum ada Dia sudah ada….tapi ketika tercipta ruang/tempat (dengan terciptanya Arsy) maka dengan sendirinya Dia swt memiliki posisi berkaitan ruang/tempat itu, yaitu Dia swt diluar ruang/tempat itu…dan posisi itu di atas Arsy….sebab dengan Dia swt berada di luar ruang maka dengan sendirinya Dia swt tidak menempati ruang/tempat, jadi tetap masih bisa dikatakan Dia swt tidak butuh ruang/tempat…..nah kalau sekarang ada pertanyaan “dimana Alloh swt ketika Arsy (ruang/tempat) belum ada?”….ada jawabannya di dalam al-hadits yakni ” fi amaa’, laisa fauqohu hawaa’ wa laisa tahtahu hawaa’ ” artinya ” di amaa’, tidak ada ruang di atas-Nya maupun di bawah-Nya “…..jadi amaa’ adalah kondisi tidak ada ruang…..<br />kusmardiyantohttps://www.blogger.com/profile/06834807937203764679noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-69959625503922037642016-11-17T06:50:32.213-08:002016-11-17T06:50:32.213-08:00Pada KO bénci wahabi.. LG fitrah KO bénci nasrani ...Pada KO bénci wahabi.. LG fitrah KO bénci nasrani dan yahudi..otak Dh kluar dari pemikiran sunnah.. Aqidah kalaf dan Salaf sama Je.. Xpyh nk balah2..xde dalil kata Allah s.w.t tu x brtempat.. So buat apa nk wujudkan hujjah tu.. Byk ayat dlm al quran mengatakan Allah s.w.t tu ada dilangit..so xpyah nk cipta hujah mcm2.. trima jer ayat al quran sepenuhnya.. Ada juga ulama nk lawan rasullulah.. Nk takwil2..sedar diri skit kita ni hamba yg trcipta dari air mani.. Jgn pandai2 nk takwil dzat Allah s.w.t ..kufur lar kita menolak ayat al quran walau satu huruf pon.. rukun iman.. Al quran adalah Salah satu rukun iman yg wajib kita pegang ..yg pnting kita jgn samakan Allah Dgn makhluk.. Xpyh lar kita nk jd bangang nk buat hujah yg sia2 smpai tolak al quran dan brbalah sesama sndiri..bersatu lar.. Wahabi ker asyairah ker sama je.. kita percaya Allah tu tuhan yg satu,tiada serupa Dgn makhluk,pencipta langit dan bumi serta seisinya..sume makhluk bergantung padaNya ..Dia tidak bergantung pada sesiapa pun...hanya Dia layak disembah tiada tuhan selainya ..iaitu Allah s.w.t..Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07721638110689186990noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-34088501360345803452016-11-17T06:44:40.182-08:002016-11-17T06:44:40.182-08:00This comment has been removed by the author.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07721638110689186990noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-33361536757419054852015-11-30T07:52:08.102-08:002015-11-30T07:52:08.102-08:00Allah Ta’ala berfirman:
ﻭَﻗَﺎﻝَ ﻓِﺮْﻋَﻮْﻥُ ﻳَﺎ ﻫَﺎ...Allah Ta’ala berfirman:<br />ﻭَﻗَﺎﻝَ ﻓِﺮْﻋَﻮْﻥُ ﻳَﺎ ﻫَﺎﻣَﺎﻥُ ﺍﺑْﻦِ ﻟِﻲ ﺻَﺮْﺣًﺎ ﻟَﻌَﻠِّﻲ ﺃَﺑْﻠُﻎُ ﺍﻟْﺄَﺳْﺒَﺎﺏَ ( 36 ) ﺃَﺳْﺒَﺎﺏَ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﻭَﺍﺕِ ﻓَﺄَﻃَّﻠِﻊَ ﺇِﻟَﻰ ﺇِﻟَﻪِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﻭَﺇِﻧِّﻲ ﻟَﺄَﻇُﻨُّﻪُ ﻛَﺎﺫِﺑًﺎ<br />“Dan berkatalah Fir’aun: “Hai Haman, buatkanlah bagiku sebuah bangunan yang tinggi supaya aku sampai ke pintu-pintu, (yaitu) pintu-pintu langit, supaya aku dapat melihat Tuhan Musa dan sesungguhnya aku memandangnya seorang pendusta”…”<br />[Qs. Al Mu’min: 36-37]<br /><br />Fath-thali’a ilaa ilaaHi muusaa wa innii la adhunnuHuu kaadziban (“Supaya aku dapat melihat Ilah-nya Musa, dan sesungguhnya aku memandangnya seorang pendusta.”) ini adalah ungkapan kekufuran dan pembangkangannya, dimana dia menganggap Nabi Musa ‘alaihi wasallam berdusta bahwa telah diutus oleh Allah kepadanya. <br /><br />Dan Fir’aun mendustakan dakwah Nabi Musa ‘alaihi wasallam tentang keberadaan Allah subhanahu wa ta’ala ada di atas Langit.<br /><br />Tidakkah kalian sadar bahwa Allah subhanahu wa ta’ala menceritakan mengenai Fir’aun yang ingin menggunakan tangga ke arah langit supaya dapat melihat Tuhannya Musa. <br /><br />Lantas Fir’aun mengingkari keyakinan Nabi Musa ‘alaihi wasallam mengenai keberadaan Allah azza wa jalla di atas langit dan Fir’aun menganggap Nabi Musa ‘alaihi wasallam sebagai pendusta. Sungguh siapa saja yang mengingkari Allah subhanahu wa ta’ala di atas ‘Arsy, maka ia (sejatinya) adalah pengikut Fir’aun.<br /><br />Renungkanlah perkataan Al-Imam Ibnu Abil ‘Izz Al-Hanafi rahimahullah, beliau berkata:<br /><br />“Mereka jahmiyah yang mendustakan ketinggian Dzat Allah di atas langit, mereka itu termasuk pengikut Fir’aun. Sedangkan yang menetapkan ketinggian Dzat Allah di atas langit, merekalah pengikut Musa (‘alaihi wasallam) dan pengikut Muhammad (shallallahu ‘alaihi wasallam).”<br /><br />[Syarh Al ‘Aqidah Ath Thohawiyah, Ibnu Abil ‘Izz Ad Dimasyqi. Dita’liq oleh Dr.Abdullah bin Abdul Muhsin At Turki dan Syaikh Syu’aib Al Arnauth, 2/441, Mu’assasah Ar Risalah, cetakan kedua, 1421 H]<br /><br />subhanallah,,sesungguhnya jelas terang benderang jalan method Alquran n Assunnah jika benar2 ikhlas mencari/mendambakannya..;-).peace<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16914072166394662695noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-34548564409583382452015-10-24T00:24:10.311-07:002015-10-24T00:24:10.311-07:00Ass....
untuk saudara sesama muslim jgn sampai te...Ass....<br /> untuk saudara sesama muslim jgn sampai terpecah belah hanya demi sesuatu yang belum anda ketahui kebenaranya karena allah itu hanya di ketahui wujudnya bagi hambanya yg beriman.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17284620858192512996noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-48496928720631987032014-06-15T16:46:38.036-07:002014-06-15T16:46:38.036-07:00Berdasarkan Al-Qur'an :
- Allah wujud ISTAWA ...Berdasarkan Al-Qur'an :<br /><br />- Allah wujud ISTAWA "beyond" Arasy.<br />- Allah bukan "berada" di Langit.<br />- Allah wujud tidak berdimensi (bukan sahaja tempat malah waktu). <br />- Arasy Allah lah yang MEMISAHKAN "Alam Ciptaan" dan Wujud Diri Nya.<br />- Allah itu Al-Qarib - Maha Dekat.<br />- Arasy Allah itu juga DEKAT. <br />- Seluruh Lapisan Langit dan Bumi adalah BERADA dalam Parallel Universe - wujud bertindih-tindih MELIPUTI satu sama lain NAMUN Alam yang lebih tinggi boleh melihat Alam yang lebih Rendah. Contoh Alam Jin boleh melihat Alam kita manusia; begitu juga Alam Malaikat. Mereka DEKAT dengan kita. NAMUN DEKAT lagi Allah dengan kita lebih dekat dari URAT leher kita - NAMUN Allah tetap berada di OTHER SIDE of Arasy - tiada BERDIMENSI dan BERDIRI SENDIRI - tiada DIA bersama dengan kita di Alam Berdimensi iaitu Alam yang ada TEMPAT atau RUANG juga Waktu. <br />- ALLAH Muhitho - MELIPUTI segala sesuatu<br />- ILMU ALLAH Wasi'a - juga MELIPUTI segala sesuatu<br />- RAHMAT ALLAH juga Wasi'a - MELIPUTI seluruh alam<br />- KURSI ALLAH juga Wasi'a - MELIPUTI seluruh Alam.<br /><br />Paling kena FAHAM - wujudnya 7 Lapisan Langit dan Bumi sebagai PARALLEL UNIVERSE. ALLAH wujud TIDAK di Mana-mana ALAM BERDIMENSI itu. ALLAH wujud TIDAK BERTEMPAT tidak BERWAKTU - namun ALLAH ISTAWA di "beyond" ('ALAL) ARASY.<br /><br />=====<br /><br />Sila baca "Arasy dan Wujud Allah di mana (1) "<br />Sila baca "Arasy dan Wujud Allah di mana (2) "<br />"Terjemahan SESAT lagi MENYESATKAN"<br /><br />cahayapalingbaik.blogspot.com<br /><br />=====cahayapalingbaikhttps://www.blogger.com/profile/15348338601720954668noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-418102076991546182012-06-27T15:49:57.713-07:002012-06-27T15:49:57.713-07:00https://mashoori.wordpress.com/2009/05/29/tafwid-a...https://mashoori.wordpress.com/2009/05/29/tafwid-antara-makna-dan-kaifiat-i/<br /><br />https://mashoori.wordpress.com/2009/05/29/tafwid-antara-makna-dan-kaifiat-ii/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-6340833397585142432012-06-13T03:21:42.015-07:002012-06-13T03:21:42.015-07:00salam alaikum, sekadar second opinion
http://muxli...salam alaikum, sekadar second opinion<br />http://muxlimo.blogspot.com/2011/11/dalil-allah-tak-bertempat.htmlMUX SPARROWhttps://www.blogger.com/profile/00849002680028641130noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-50452114208264046112012-04-09T08:53:06.697-07:002012-04-09T08:53:06.697-07:00bismillah,
@ novis, semuga Allah memberi anda kef...bismillah,<br /><br />@ novis, semuga Allah memberi anda kefahaman yang benar dan memberi anda keikhlasan dalam mencari kebenaran..<br /><br /> masaalah anda sehingga membawa kepada pen-ta'thil-an (menghapuskan) sifat turunnya Allah ke langit dunia adalah kerana terlebih dahulu anda telah melakukan pen-tasyhbihkan-<br />han (penyerupaan) iaitu menyerupakan Allah ta'ala dengan makhluq (na'uzubillah)- dimana anda memahami bahwa turunnya Allah ta'ala sama dengan turunnya makhluq..kerana manusia jika turun dari atas ke bawah, maka bahagian atas menjadi kosong - itu manusia, soalan saya Apakah sama Allah dengan makhluq.?<br /><br />sama seperti jika anda katakan Allah ta'ala melihat, apakah anda akan katakan bahawa Allah ta'ala tidak melihat kerana manusia juga melihat..kerana hakikat melihat itu harus dengan biji mata dan selaput mata dll..!!<br /><br />atau anda berkata seperti kami bahwa Allah ta'ala turun dan melihat seperti yang di khabarkan kepada kita sesuai dengan kebesarannya.<br /><br />والله أعلمAbulkhoyrhttps://www.blogger.com/profile/08522838328278550871noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-90389582935391844762012-04-04T08:27:51.041-07:002012-04-04T08:27:51.041-07:004 orang buta bertekak tentang warna biru, hijau, k...4 orang buta bertekak tentang warna biru, hijau, kuning dan putih...<br /><br />4 orang buta tertukar selipar, seorang buta memarahi temannya bahawa beliau memakai seliparnya yang berwarba biru, tetapi dia tak mengaku sebaliknya menuduh yang seorang lagi mengambilnya dan berkata "aku pakai selipar warna kuning milik aku" datang seorang lagi kata bahawa selipar itu miliknya yang berwara putih....lalu datang sibuta yang ke4 dan meminta tolong kepada ketiga-tiga sibuta yang bertekak itu tadi mengambilkan (memberikanya) selipar miliknya yang berwarna hijau... pada hal di situ terdapat 100 jenis warna selipar yang berwarna warni......<br /><br />salah seorang sibuta dengan "konfiden" memberikan sahabatnya yang meminta tolong itu selipar "hijau" sambil berkata "Nah.. ini selipar awak yang berwarna HIJAU" lalu dengan senyum beliau berkata " Ini bukan warna hijau, ini warna HITAM.." lalu si buta ini terus bingung dan bingung dan berbalah..<br /><br /> sehingga mereka sedar bahawa dirinya rupa-rupa buta..... "TAU" tentang warna Hijau, Kuning, Biru dan Putih.... tetapi "TAK TAU" yang mana Hijau, Kuning, Biru dan Putih..<br /><br />Wallahualam....nurhaqhttps://www.blogger.com/profile/01494361603144523364noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6173514913279906724.post-87854792892851427892012-04-04T06:37:27.596-07:002012-04-04T06:37:27.596-07:00Bagi sesiapa yg kata Allah SWT tu naik dan turun t...Bagi sesiapa yg kata Allah SWT tu naik dan turun tu saya ada satu soalan: Masa bila Allah naik atau istiwa (bersemayam seperti terjemahan kamu) di atas Arasy sebab ada hadis yg mengatakan Allah SWT turun ke langit dunia pada waktu sepertiga malam? Jika ikut pemahaman anda yg kata Allah benar2 turun ke langit dunia, kita sedia maklum bahawa bumi sentiasa berputar dan masa sepertiga malam tu sentiasa ada berpanjangan mengikut negeri negeri tertentu contohnya selepas negeri A mengalami waktu sepertiga malam maka negeri selepas A iaitu B pula mengalami masa sepertiga malam mengikut putaran bumi selepas tu waktu sepertiga mlm berubah ke negeri C,D,E dan seterusnya hingga berulang kembali di negeri A, maknanya waktu sepertiga malam tu sentiasa wujud di bumi ini, maknanya Allah sentiasa berada di langit dunia la sebab waktu sepertiga malam tu sentiasa ada di dunia, jadi masa bila pula Allah nak bersemayam di atas Arasy???? Ini la jadinya bila ambil dan memahami ayat2 dan hadis2 mutasyabihat mengikut makna zahir sahaja....InfoBijakWanghttps://www.blogger.com/profile/07669288492538906013noreply@blogger.com